Je vindt hier een microlearning over het maken van een lesplan. Dit helpt jou om tijdens je lessen gestructureerd te werken waardoor de kans wordt vergroot op een optimaal leerrendement bij jouw deelnemers.

Het doel is dat je door het volgen van deze microlearning een lesplan kunt invullen voor jouw eigen praktijk.

Kennis over het invullen van een lesplan is belangrijk om je lessen efficiënt en effectief te ontwerpen. Een les bestaat uit een introductie, een kern en een afsluiting. De introductie bevat een activerende opening, focus op inhoud en leerdoelen en een kennismaking of terugblik. In de kern kan de lesstof worden opgebouwd vanuit het model van ervaringsleren. De afsluiting bestaat uit het doornemen van het huiswerk, de evaluatie en het prikkelende slot.

De tekst is afkomstig uit het boek Activerende didactiek van Lia Bijkerk en Wilma van der Heide (2016). Uitgeverij Bohn, Stafleu van Loghem, Houten.

Kiezen en plannen

Download het format voor een lesplan hieronder om in te vullen voor een les, training of workshop in jouw praktijk.

Format lesplan

Doe de opdracht over soorten werkvormen:

Klik op de knop hieronder om naar de microlearning te gaan.

Microlearning

Contactpersoon:

Lia Bijkerk (lees meer)

Activiteiten:

  1. Leergang Activerend Opleiden (lees meer)
  2. Training Activerend Opleiden (lees meer)

Publicaties:

  1. Activerende didactiek (lees meer)
  2. Activerend opleiden (lees meer)
  3. Het gaat steeds beter, werkvormenboek (lees meer)
  4. Digitale actiekaarten (lees meer)