“Edufit stimuleert persoonlijke- en professionele groei
gebaseerd op een stevig fundament.”
Edufit
Edufit is opgericht in 1988 en heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig onderwijskundig advies- en trainingsbureau en uitgeverij.
De naam Edufit staat van origine voor het lesgeven aan groepen mensen met als doel om fit te worden. Nu staat ‘de fit’ voor maatwerk in Educatieve projecten binnen het onderwijs en bedrijfsopleidingen.
De drie letters E in het logo staan voor de waarden van Edufit: Expertise, Enthousiasme en Ervaring.
De draaiing staat voor de speelse en actieve elementen in de werkwijze.
Edufit adviseert en coacht, ontwikkelt onderwijs en verzorgt de uitvoering van trainingen en workshops. Daarnaast is Edufit een uitgeverij.
Tenslotte is de accommodatie in Gouda te huur voor organisaties die een mooie vergaderlocatie willen huren.
De activiteiten van Edufit vinden plaats op het adres van de opdrachtgever (incompany), op een gehuurde locatie, in de eigen accommodatie in Gouda of online. Op deze website vind je informatie over deze activiteiten.
Missie
De missie van Edufit is het verder verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door het inspireren, stimuleren en faciliteren van professionals en organisaties op het gebied van onderwijs, trainingen en educatie.
Wij stimuleren persoonlijke én professionele groei, altijd gebaseerd op een stevig fundament van vakmanschap, meesterschap en ICT. Hierbij wordt theorie, wetenschap en onderzoek gekoppeld aan de praktijk waardoor er maximale kwaliteit geleverd wordt.
Visie op leren en opleiden
De visie waarmee Edufit werkt komt samen in de vijf letters van DRIVE:
- Doelen
- Respect
- Intrinsieke motivatie
- Variatie
- Expertise, Enthousiasme & Ervaring
De DRIVE is samen te vatten in:
Doelen
Edufit werkt resultaatgericht op basis van heldere doelen. Samen met de opdrachtgever wordt in maatwerkprojecten vooraf bepaald welke doelen te realiseren zijn binnen de opdracht. De doelen van trainingen en workshops worden vooraf gecommuniceerd naar de deelnemers.
Respect
Edufit realiseert zich dat we in een multiculturele maatschappij leven, daarom heeft Edufit respect voor mensen met verschillende levensbeschouwelijke en culturele achtergronden.
In de trainingen wordt daarom ook aandacht besteed aan de eigen leefomgeving en werksituatie van de deelnemer en de dingen die zich daar afspelen.
Intrinsieke motivatie
Edufit sluit tijdens de trainingen en workshops zo veel mogelijk aan op de leervoorkeuren, talenten, leerwensen en kwaliteiten van de deelnemers. Door tegemoet te komen aan de intrinsieke motivatie van de deelnemers wordt de kans vergroot op leren, op het versterken van het competentiegevoel en op het vergroten van het zelfvertrouwen van de deelnemers.
Variatie
Edufit ontwikkelt trainingen en workshops volgens het lesconcept van activerend opleiden, dat gebaseerd is op de fasen van ervaringsleren. In een volwaardig leerproces komen alle fasen aan bod. Bij elke fase passen andere activerende, inspirerende werkvormen. Daarnaast wordt bij de keuze van de werkvormen rekening gehouden met de verschillende talenten. Het lesconcept van activerend opleiden zorgt voor een goede balans tussen de activiteiten van deelnemers en van de trainer.
Expertise, Enthousiasme en Ervaring
Edufit werkt trainers die enthousiast zijn over de training of workshop die zij geven vanuit de vakkennis en didactische kennis die zij hebben. Op het moment dat een opdracht wordt aanvaard, zal Edufit met veel energie, expertise en met behulp van een open communicatie de gestelde doelen binnen de daarvoor afgesproken termijn behalen.
Edufit werkt vanuit een visie van activerend opleiden. Deze visie is gebaseerd op zeven pijlers. Deze pijlers staan hieronder vermeldt. Achter elke pijlernaam staat informatie over de pijler en wordt er verwezen naar een kennisclip over de inhoud van deze pijler.
Een korte introductie over de pijlers kun je zien in het volgende filmpje.
Werkwijze
Edufit heeft een professionele aanpak voor de workshops en trainingen die we incompany geven en bij projecten, advies- en coachingstrajecten. Uitgangspunt is dat iedere deelnemer het optimale rendement haalt uit de activiteiten die we aanbieden. In vier stappen kunnen wij jou helpen bij jouw vraag of probleem op ons vakgebied van onderwijskunde.
Als jij in beweging komt, komen wij in actie!
Via deze website krijg je een indruk van de activiteiten waarin wij gespecialiseerd zijn. Met deze activiteiten bieden we ook maatwerk, waarbij we graag met je mee denken.
Wij vinden een heldere structuur in en omschrijving van het proces (duidelijke taken, doelen en verantwoordelijkheden en goede afspraken over de financiële kant van de opdracht) heel belangrijk. Als de zakelijke kant goed is geregeld, kunnen we al onze energie gebruiken voor het uitwerken van de opdracht.
Met onze opdrachtgevers doorlopen we altijd de volgende vier stappen.
Stap 1: Contact leggen
De eerste stap ligt bij jou. Omdat wij jouw vraag of probleem niet kennen, vragen wij je om contact met ons op te nemen door te bellen, te mailen of door het invullen van het contactformulier.
Stap 2: Probleemverheldering
Het doel van deze tweede fase is het verhelderen van jouw vraag. Samen met jou proberen we duidelijk te krijgen wat de huidige situatie is en wat je wilt bereiken, persoonlijk, met een team of binnen een organisatie. Indien nodig bestuderen wij relevante documentatie. Het resultaat van deze fase is een offerte met daarin een voorstel van de activiteiten die wij in de volgende fase kunnen uitvoeren. Hierbij is vooraf helder wat deze activiteiten gaan kosten en aan welke voorwaarden de beide partijen zich committeren.
Stap 3: Uitvoering
In deze fase voeren wij de afgesproken activiteiten uit. Dit kan zijn een:
- Advies
bijvoorbeeld over kwaliteitsprojecten, beleidsplannen, onderzoek, coaching, spelontwerp of opleidingsmateriaal - Ontwerp
bijvoorbeeld van een studiedag, een training, opleidingsmateriaal, activerende werkvormen of een spel - Training
bijvoorbeeld een training voor werknemers op het gebied van activerende didactiek, digitale didactiek, toetsing of coachen - Coaching
bijvoorbeeld naar aanleiding van een didactische vraag, bij het inzetten van ICT of in de vorm van een lesbezoek met een feedbackgesprek
Stap 4: Evaluatie
De activiteiten die wij uitvoeren worden mondeling en schriftelijk geëvalueerd met de betrokkenen. Als opdrachtgever ontvang je hiervan een kort verslag. Tijdens een nabespreking na afloop van een project kun je aangeven of je tevreden bent over het resultaat. Daarnaast bespreken we of het vooropgestelde doel is bereikt en of we nog meer voor je kunnen betekenen.