Resultaatbeschrijving
Na het volgen van de Opleiding Coach in het onderwijs kun je docenten en leraren coachen, los van specifieke schoolpraktijken. Door jouw coaching kan jouw coachee meer ‘overstijgend’ denken en handelen binnen de context van het onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen. Je kunt coachvragen plaatsen binnen de gegeven context en door middel van de inzet van de juiste coachingsmethodieken nieuw en probleemoplossend gedrag stimuleren.
Registratie / Erkenning
De opleiding is ontworpen op niveau Practitioner van het Competence Framework van European Mentoring & Coaching Council (EMCC) en de NOBCO.
Na het succesvol afronden van de opleiding “Coach in het onderwijs” inclusief de toetsing ontvang je een instituutscertificaat van Edufit en LOC.
Deelnemers en niveau
De 10-daagse Opleiding Coach in het onderwijs is vooral gericht op docenten, leidinggevenden en begeleiders in het onderwijs die specialist willen worden op het gebied van coachen in het onderwijs. Een cursusgroep van de opleiding bestaat uit minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers. In een cursusgroep zitten startende en ervaren deelnemers door elkaar.
Het niveau van de Opleiding Coach in het onderwijs is HBO+, van de deelnemers wordt een actieve deelname verwacht.
Competenties
Tijdens de opleiding wordt gewerkt aan acht opleidingscompetenties die gebaseerd zijn op de beschrijving van de competenties voor een coach door EMCC / NOBCO:
- Reflecteren (zelfinzicht)
- Professionaliseren (gerichtheid op zelfontwikkeling)
- Organiseren (omgaan met de coachovereenkomst)
- Samenwerken (vormgeven van de coachrelatie)
- Uitvoeren (stelt de cliënt in staat inzicht te verkrijgen en te leren)
- Verantwoorden (doel- en actiegerichtheid)
- Conceptualiseren (gebruik van modellen en technieken)
- Evalueren
Beschrijving van de inhoud
De inhoud van de opleiding is gebaseerd op het IJsbergmodel van McClelland. De bovenkant van het model bestaat uit de laag: kennis, vaardigheden en gedrag. Daaronder bevinden zich de lagen die vaak het onuitgesprokene, onzichtbare, ofwel het onbewuste vertegenwoordigen zoals: overtuigingen, normen en waarden (het denken) en persoonlijkheid, drijfveren, talenten en motieven (het willen). Deze kunnen versterkend én blokkerend doorwerken op het zichtbare gedrag.
De tien cursusdagen zijn verdeeld in 2 thema’s welke terug te vinden zijn in het curriculum. Elk thema is opgebouwd volgens het model van ervaringsleren. De fasen binnen elk thema zijn: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en toepassen. De leerdoelen van de thema’s worden getoetst tijdens de fase toepassen.
Cursusdagen op locatie, e-learning en leren op de werkplek wisselen elkaar af en zijn gericht op de meest voorkomende vaardigheden die je nodig hebt als coach in het onderwijs. Deze opleiding biedt voor de cursusdagen ook de mogelijkheid tot hybride leren. Deelnemers kunnen per cursusdag kiezen of ze aanwezig zijn of deelnemen op afstand via een digitaal platform.
Curriculum
Coach in het onderwijs | Woensdag 10.00 – 17.00 uur |
---|---|
dag 1: Basisprincipes van coaching, gestructureerde gespreksvoering | 10 november 2021 |
dag 2: Communicatie en gespreksvaardigheden, verhelderen van een coachvraag | 1 december |
dag 3: Lesbezoek en feedback, coachgesprek met een reflectiemodel | 22 december |
dag 4: Communicatiestijlen, opzetten van een coachplan | 19 januari 2022 |
dag 5: Mindset en gedachten, paradoxale coachingstechnieken | 9 februari |
dag 6: Basishoudingen, normen en waarden, overtuigingen in een coachgesprek | 9 maart |
dag 7: Motiveren en inspireren, motiverende gespreksvoering | 30 maart |
dag 8: Coachen op kwaliteiten, biografiegesprek | 20 april |
dag 9: Coachen op drijfveren, zingevingsgesprek | 18 mei |
dag 10: Examendag | 22 juni |
Leeruitkomsten en toetsing
In deze opleiding wordt op vier gebieden getoetst of je de competenties en leerdoelen hebt behaald. De toetsing vindt plaats gedurende de hele opleiding en bij de start ontvang je een toetshandleiding waarin een uitgebreide beschrijving staat van alle toetsen met bijbehorende beoordelingscriteria.
Toetsen
Theorie en modellen
- Theorieopdrachten
- MC-toets over de inhoud van de opleiding
- Eigen coachmodel ontwerpen
Praktijk
- Praktijkopdrachten
Gespreksvaardigheid
- Vaardigheidsopdrachten coachgesprekken
- Toets gespreksvoering
Reflectie
- Reflectieopdrachten
- Toets ethische reflectie
- Presentatie eigen ontwikkeling
Procesplanning
- Toets coachingstraject
- Evaluatieprocedure coachingstraject
Studiebelasting
Als je mee gaat doen aan deze opleiding, betekent dit dat je ervoor kiest een investering in tijd te maken. Aanwezigheid tijdens de lesdagen is niet voldoende.
Wie minimaal 270 uur investeert, kan de opleiding Coach in het onderwijs met goed gevolg afronden.