In deze infographic vind je een samenvatting van diverse tips en tricks voor het inzetten van activerende didactiek in online lessen. Ga activerend aan de slag volgens het model van ervaringsleren en benut daarbij de breintips voor een beter leerrendement.

Het verschil tussen een activerende les of workshop op locatie en online? Start online, na het welkom heten, met de werkwijze waarbij je o.a. aandacht vraagt voor het gebruik van de camera en de wijze waarop jouw deelnemers kunnen reageren en vragen kunnen stellen. Daarna kun je dit ook meteen toepassen bij de activerende opening.
Een ander verschil is de fase toepassen na het bespreken van de inhoud. Bij een online les is het verstandig om dat in twee stappen te doen:
stap 1 – toetsen of de kennis is overgekomen met een mooie quiztool zoals Socrative, Kahoot!, Quizlet, Quizziz of met een digitale puzzel. Je vindt actiekaarten om deze tools te benutten via
stap 2 – toepassen in breakoutrooms met een praktijkopdracht

Benieuwd hoe jij dit kunt leren? Tijdens de training activerende werkvormen en de training activerende didactiek, leer je om jouw online lessen te ontwerpen en om digitale leermiddelen te maken.

Je kunt de infographic hier downloaden.