Resultaatbeschrijving
Deze post-hbo opleiding is een praktijkgerichte vakopleiding met als doel het ontwikkelen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).
Leeruitkomst:
Je kunt onderwijs aanbieden volgens de visie van activerende didactiek. Dat houdt in dat je over een gedegen didactische basis beschikt om effectief onderwijs te ontwerpen, uit te voeren, het leerproces te begeleiden en te toetsen. Vanuit die basis onderneem je stappen om jezelf te blijven ontwikkelen. Activerend onderwijs is voor zowel de docent als deelnemers gevarieerder, plezieriger en leidt tot optimale leerresultaten.
De Leergang Activerend Opleiden helpt je om bewust en gevarieerd jouw lessen, workshops of trainingen vorm te geven. Hierbij benut je de mogelijkheden van ICT. Je combineert het beste van twee werelden, online en face-to-face onderwijs, tot een optimale blend. Je biedt keuzemogelijkheden tijdens de lessen of trainingen. Dit maakt het onderwijs meer gedifferentieerd, waardoor de talenten van deelnemers beter benut worden.
Daarnaast ben je in staat om alle deelnemers te begeleiden in hun leerproces. Dit betekent dat je oog hebt voor groepsprocessen. Door middel van gestructureerde gesprekken begeleidt of coach je de deelnemers en steunt ze bij het maken van keuzes.
Daarnaast kun je ook goed beoordelen of de studenten aan de eisen van de opleiding hebben voldaan. Hiermee voldoe je aan de Basis Kwalificatie Examinering (BKE) in het hbo-onderwijs.
Registratie / Erkenning
SPHBO
De Leergang Activerend Opleiden is in 2014 gecertificeerd door de Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs Nederland (SPHBO). Stichting Post HBO Nederland is een onderdeel van het Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION).
Daarmee is deze opleiding een erkende registeropleiding waarvan gediplomeerden worden opgenomen in het register van de stichting. https://www.cpion.nl/
Lerarenregister
De Leergang Activerend Opleiden is met registratienummer cbYTVSRzSM gevalideerd door de registercommissie van het lerarenregister. Deze is nu met 300 RU (registeruren) opgenomen in http://registerleraar.nl. Via het lerarenregister kunnen leraren en docenten in het PO, VO en MBO, laten zien dat ze bevoegd en bekwaam zijn en dat ze hun professionele ontwikkeling op peil houden. Bij herregistratie wordt beoordeeld of de leraar in vier jaar tijd tenminste 160 uur aan professionalisering heeft gevolgd.
CRKBO
In 2021 is Edufit na een audit ook geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). In dit register staan onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor opleidingsinstellingen voor kort beroepsonderwijs.
Deelnemers en niveau
De Leergang Activerend Opleiden richt zich op iedereen die over vakdeskundigheid beschikt en deze vakkennis graag wil overbrengen op anderen, zoals docenten in het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs en voor trainers en opleiders.
Een reactie van een van de deelnemers:
“De Leergang Activerend Opleiden is een aanrader voor elke docent die zijn eigen vak en studenten serieus neemt! De opleiding zet je eigen praktijk in een breder perspectief en zorgt voor veel nieuwe inzichten”. – Carla van Beelen, leerkracht/trainer. Meer testimonials zijn te lezen in de rechterbalk en in de opleidingsgids.
Competenties
Voor het behalen van de basiskwalificatie didactische bekwaamheid (BDB) wordt tijdens deze opleiding gewerkt aan vijf competenties uit het protocol dat landelijk is vastgesteld. Daarnaast wordt tijdens deze opleiding ook gewerkt aan een zesde competentie, dit is een opleidingscompetentie.
- Ontwerpen
- Doceren
- Toetsen
- Begeleiden
- Professionaliseren
- Digitaliseren
©Iris Loonen
Beschrijving van de inhoud
De variatie in didactische werkvormen is groot en onderscheidt de Leergang Activerend Opleiden van andere aanbieders. De geblende werkwijze van activerende lessen en trainingen gekoppeld aan opdrachten via een digitale leeromgeving, past bij de huidige onderwijskundige inzichten: niet passief luisteren naar een deskundige, maar actief aan de slag gaan is de beste manier om de nodige competenties te verwerven.
De opleiding is opgezet vanuit vragen waarmee docenten en trainers vaak geconfronteerd worden. Het gaat om vragen als: Hoe bereid ik mijn lessen, trainingen of workshops voor? Hoe vind of maak ik materiaal voor mijn lessen? Hoe kan ik boeiend lesgeven? Hoe blijf ik studenten of deelnemers motiveren? Hoe geef ik individuele feedback aan deelnemers? Hoe beoordeel ik een verslag of presentatie? Hoe creëer ik een optimale blend tussen online onderwijs en onderwijs op locatie? In deze leergang krijg je ook antwoord op de vraag: Hoe krijg je het voor elkaar onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren dat tegemoet komt aan de verschillen tussen deelnemers en voor iedereen resultaat oplevert?
Curriculum
2025 – 2026
Op 5 september 2025 zal bij Edufit een gratis workshop Activerend Opleiden worden gegeven. Tijdens deze middag kun je kennismaken met de visie van Activerend Opleiden en een beeld krijgen van de inhoud en toetsing van de Leergang.
Vrijdag 9.30 – 17.00 uur | Open inschrijving |
---|---|
Training Activerende Didactiek | |
dag 1: Brein & leren, beginsituatie en ervaringsleren | 26 september 2025 |
dag 2: Kiezen & plannen, talenten en differentiëren in de les | 10 oktober 2025 |
Training Activerende Werkvormen | |
dag 3: Docentgecentreerde werkvormen, discussievormen en werkopdrachten | 7 november 2025 |
dag 4: IJsbrekers, spelvormen en digitale werkvormen | 28 november 2025 |
Training Blended Onderwijs Ontwerpen | |
dag 5: Blended learning, werken uit een fundament en constructieve afstemming | 9 januari 2026 |
dag 6: Onderwerpen & leeractiviteiten, synchrone leeractiviteiten en flipping the classroom | 23 januari 2026 |
dag 7: Asynchrone leeractiviteiten: kennisclips, e-learning en communicatie deelnemers | 13 februari 2026 |
Training Toetsen van leeruitkomsten | |
dag 8: Toetscyclus en kwaliteitseisen, contextanalyse en basisontwerp | 14 maart 2025 |
dag 9: Toetsmatrijs, toetsconstructie, toetsen afnemen & beoordelen | 4 april 2025 |
dag 10: Toetsanalyse, registreren & communiceren, evalueren & verbeteren | 25 april 2025 |
Training Coachen en Begeleiden | |
dag 11: Gesprekken met deelnemers, communicatie en basishoudingen | 16 mei 2025 |
dag 12: Motiveren, feedback en omgaan met weerstand | 6 juni 2025 |
dag 13: Werken met groepen, reflecteren en leercoaching | 20 juni 2025 |
Examendag | 12 september 2025 |
Leeruitkomsten en toetsing
De zes competenties zijn uitgewerkt in geconcretiseerde leerdoelen, deze leerdoelen worden getoetst door middel van een gevarieerd toetsprogramma. Een uitgebreide uitwerking van de toetsing staat beschreven in de toetshandleiding, welke je voor de start van de leergang krijgt.
Toetsen per competentie
Competenties doceren, ontwerpen en digitaliseren
- Lesplan
- Presentatie
- Lesgeven in de praktijk
- Werkvormen
- Blended onderwijsontwerp
- Body of knowledge
Competentie toetsen
- BKE-verbeterplan
- Body of knowledge
Competentie begeleiden
- Coachgesprek
- Casus groepswerk
- Body of knowledge
Competentie professionaliseren
- Essay en elevator pitch
- Reflectieverslag
- Presentatie eigen ontwikkeling
- Body of knowledge
Studiebelasting
Als je mee gaat doen aan deze post-hbo opleiding, betekent dit dat je ervoor kiest een investering in tijd te maken. Je moet een reële inspanning leveren om de Leergang Activerend Opleiden met goed gevolg af te leggen. Aanwezigheid tijdens de lesdagen is niet voldoende.
Wie minimaal 300 uur investeert, kan de Leergang Activerend Opleiden met goed gevolg afronden. De ervaring leert dat deelnemers deze tijd daadwerkelijk minimaal nodig hebben.
Meer weten?
Wil je meer informatie of wil je je inschrijven? zie daarvoor onderstaande buttons. Voor andere vragen, neem contact met ons op.