Docenten, Trainers, Bedrijfsopleiders
HBO+
oktober 2022 – september 2023 (zie agenda)
vrijdag 9.30 – 17.00 uur
€ 4675,00 (incl. 21% btw) of € 4250,00 (btw vrij)
Graaf Florisweg 30, Gouda
Resultaatbeschrijving
Deze post-hbo opleiding is een praktijkgerichte vakopleiding met als doel het ontwikkelen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).
Professioneel lesgeven in de 21ste eeuw
De Leergang Activerend Opleiden koppelt inhoudelijk vakmanschap aan didactisch meesterschap en digitale vaardigheden. Door deze drie aspecten op de juiste manier in te zetten, kun je in deze 21ste eeuw professioneel lesgeven.
Startende docenten/trainers verkrijgen hiermee de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) voor het hbo, een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) voor het mbo en de volwasseneneducatie of de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) voor universitair onderwijs. Ervaren docenten kunnen zich via deze opleiding verder professionaliseren en experts leren hoe ze hun kennis door middel van een workshop of training op een effectieve manier kunnen delen met collega’s.
Registratie / Erkenning
SPHBO
De Leergang Activerend Opleiden is in 2014 gecertificeerd door de Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs Nederland (SPHBO). Stichting Post HBO Nederland is een onderdeel van het Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION).
Daarmee is deze opleiding een erkende registeropleiding waarvan gediplomeerden worden opgenomen in het register van de stichting. https://www.cpion.nl/
Lerarenregister
De Leergang Activerend Opleiden is met registratienummer cbYTVSRzSM gevalideerd door de registercommissie van het lerarenregister. Deze is nu met 300 RU (registeruren) opgenomen in http://registerleraar.nl. Via het lerarenregister kunnen leraren en docenten in het PO, VO en MBO, laten zien dat ze bevoegd en bekwaam zijn en dat ze hun professionele ontwikkeling op peil houden. Bij herregistratie wordt beoordeeld of de leraar in vier jaar tijd tenminste 160 uur aan professionalisering heeft gevolgd.
CRKBO
In 2021 is Edufit na een audit ook geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). In dit register staan onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor opleidingsinstellingen voor kort beroepsonderwijs.
Deelnemers en niveau
De Leergang Activerend Opleiden richt zich op iedereen die over vakdeskundigheid beschikt en deze vakkennis graag wil overbrengen op anderen, zoals docenten in het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs en voor trainers en opleiders.
Een reactie van een van de deelnemers:
“De Leergang Activerend Opleiden is een aanrader voor elke docent die zijn eigen vak en studenten serieus neemt! De opleiding zet je eigen praktijk in een breder perspectief en zorgt voor veel nieuwe inzichten”. – Carla van Beelen, leerkracht/trainer. Meer testimonials zijn te lezen in de rechterbalk en in de opleidingsgids.
Competenties
Voor het behalen van de basiskwalificatie didactische bekwaamheid (BDB) wordt tijdens deze opleiding gewerkt aan vijf competenties uit het protocol dat landelijk is vastgesteld. Daarnaast wordt tijdens deze opleiding ook gewerkt aan een zesde competentie, dit is een opleidingscompetentie.
- Ontwerpen
- Doceren
- Toetsen
- Begeleiden
- Professionaliseren
- Digitaliseren
©Iris Loonen
Beschrijving van de inhoud
De variatie in didactische werkvormen is groot en onderscheidt de Leergang Activerend Opleiden van andere aanbieders. De geblende werkwijze van activerende lessen en trainingen gekoppeld aan opdrachten via een digitale leeromgeving, past bij de huidige onderwijskundige inzichten: niet passief luisteren naar een deskundige, maar actief aan de slag gaan is de beste manier om de nodige competenties te verwerven.
De opleiding is opgezet vanuit vragen waarmee docenten en trainers vaak geconfronteerd worden. Het gaat om vragen als: Hoe bereid ik mijn lessen, trainingen of workshops voor? Hoe vind of maak ik materiaal voor mijn lessen? Hoe kan ik boeiend lesgeven? Hoe blijf ik studenten of deelnemers motiveren? Hoe geef ik individuele feedback aan studenten? Hoe beoordeel ik een verslag of presentatie? Hoe creëer ik een optimale blend tussen online onderwijs en onderwijs op locatie? In deze leergang krijg je ook antwoord op de vraag: Hoe krijg je het voor elkaar onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren dat tegemoet komt aan de verschillen tussen deelnemers en voor iedereen resultaat oplevert?
Curriculum
2022 – 2023
Op 23 september 2022 zal bij Edufit een gratis workshop Activerend Opleiden worden gegeven (zie agenda). Tijdens deze middag kun je kennismaken met de visie van Activerend Opleiden en een beeld krijgen van de inhoud en toetsing van de Leergang.
De Leergang Activerend Opleiden kan ook in vijf aparte delen gevolgd worden in een volgorde naar keuze.
Het is dus mogelijk om deze leergang te starten met de Training Activerende didactiek op 7 oktober 2022
met de Training Activerende werkvormen op 18 november 2022
met de Training Blended Onderwijs Ontwerpen op 20 januari 2023
met de Training Kwaliteit van Toetsen op 10 maart 2023
of met de Training Coachen en Begeleiden van Studenten op 12 mei 2023.
Training Kwaliteit van Toetsen
Vrijdag 9.30 – 17.00 uur | Open inschrijving |
---|---|
Training Activerende Didactiek | |
dag 1: Brein & leren, leervoorkeuren en ervaringsleren | 7 oktober 2022 |
dag 2: Kiezen & plannen, talenten en differentiëren in de les | 4 november |
Training Activerende Werkvormen | |
dag 3: Docentgecentreerde werkvormen, discussievormen en werkopdrachten | 18 november |
dag 4: IJsbrekers, spelvormen en digitale werkvormen | 2 december |
Training Blended Onderwijs Ontwerpen | |
dag 5: Blended learning, werken uit een fundament en constructive alignment | 31 maart |
dag 6: Onderwerpen & leeractiviteiten, F2F & flipping the classroom en asynchrone leeractiviteiten | 21 april |
Online dagdeel BKO | 7 maart |
dag 7: Toetscyclus, contextanalyse en basisontwerp | 20 januari 2023 |
dag 8: Toetsmatrijs, toetsconstructie, afnemen & beoordelen | 10 februari |
dag 9: Toetsanalyse, registreren & communiceren, evalueren & verbeteren | 10 maart |
Online dagdeel BKE | 9 mei |
Training Coachen en Begeleiden van Studenten | |
dag 10: Communicatie & gespreksvaardigheden, coachgesprekken en basishoudingen | 12 mei |
dag 11: Motiveren, feedback en omgaan met weerstand | 2 juni |
dag 12: Werken met groepen, beïnvloeden van gedrag en reflecteren | 23 juni |
Online dagdeel BKB | 4 juli |
Examendag | 15 september |
Leeruitkomsten en toetsing
De zes competenties zijn uitgewerkt in geconcretiseerde leerdoelen, deze leerdoelen worden getoetst door middel van een gevarieerd toetsprogramma. Een uitgebreide uitwerking van de toetsing staat beschreven in de toetshandleiding, welke je voor de start van de leergang krijgt.
Toetsen per competentie
Competentie doceren
- Lesplan
- Presentatie
- Lesgeven in de praktijk
- Werkvormen
- Body of knowledge
Competentie toetsen
- BKE-verbeterplan
- Body of knowledge
Competentie ontwerpen en digitaliseren
- Blended onderwijsontwerp
Competentie begeleiden
- Coachgesprek
- Casus groepswerk
- Body of knowledge
Competentie professionaliseren
- Essay en elevator pitch
- Reflectieverslag
- Presentatie eigen ontwikkeling
- Body of knowledge
Studiebelasting
Als je mee gaat doen aan deze post-hbo opleiding, betekent dit dat je ervoor kiest een investering in tijd te maken. Je moet een reële inspanning leveren om de Leergang Activerend Opleiden met goed gevolg af te leggen. Aanwezigheid tijdens de lesdagen is niet voldoende.
Wie minimaal 300 uur investeert, kan de Leergang Activerend Opleiden met goed gevolg afronden.
Meer weten?
Wil je meer informatie of wil je je inschrijven? zie daarvoor onderstaande buttons. Voor andere vragen, neem contact met ons op.