Deze week vond in Veenendaal het congres Zorgonderwijsvernieuwers, georganiseerd door BSL, plaats. Docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling kwamen samen om ervaringen uit te wisselen en kennis en inspiratie op te doen. Plenair werden op deze dag vier ‘breinbrekers’ behandeld door sprekers.1. Aan welke competenties moet je werken voor innovatie?2. Wat is de onderwijstechnologie van de toekomst?3. Hoe maak je leren leuk en effectief?4. Wat zijn de kenmerken van een optimale blend?

Tussendoor konden de deelnemers in twee rondes masterclasses volgen. Lia Bijkerk gaf twee keer de masterclass Digitale tools, de basis. Dit was een korte workshop over tool en doel waar de deelnemers werden geïnspireerd en digitale tools konden ervaren. Ze konden bijvoorbeeld kennismaken met Lia als trainer door middel van de digitale escaperoom in Padlet en Google forms. Uitleg en een template voor het ontwerpen van een dergelijke digitale escaperoom vind je op deze pagina.

Een digitale tool op zichzelf is nog niets. Pas wanneer jij je (leer)inhoud eraan toevoegt, heeft het nut en dan kun je hem inzetten als digitaal leermiddel. Het succes ervan staat of valt dus met jou als docent of trainer.Een groot aantal tools kwam in de masterclass voorbij, maar de belangrijkste boodschap bleef en blijft: