Klassikale bijeenkomsten, online leeractiviteiten of een mix van leeractiviteiten in een zogenaamd ‘blended’ leertraject? Tot een paar weken geleden had je de keuze. Nu is online je enige optie. Valt er dan niets meer te kiezen? Jazeker wel. Vooral als je online aanbieden wilt combineren met activerend opleiden. Om deelnemers te blijven boeien en hogere leeropbrengsten te krijgen, is het belangrijk om ICT op een didactische manier in te zetten. In het artikel dat je kunt downloaden via de link, laten we je zien hoe je jouw deelnemers online kunt boeien, binden en activeren in 7 stappen. Naast de stapsgewijze aanpak vind je er praktische tips en verwijzingen naar handige websites of filmpjes.
De samenvatting van het stappenplan:
Stap 1: Synchrone, asynchrone of gemixte leeractiviteiten? Wat werkt voor jou?
Stap 2: Webinar? Kies een platform
Stap 3: E-learning? Kies een digitale leeromgeving
Stap 4: Leertijd verlengen? “Flip the classroom”
Stap 5: Aan de slag met de inhoud? Zoek of maak digitale leeractiviteiten
Stap 6: Gebruik kennisclips om de uitlegtijd te beperken
Stap 7: Communiceer opdrachten en verwachtingen
Onder het stappenplan vind je twee online lesontwerpen. De 1e is een gewone les, de 2e een geflipte les.
Het artikel is te downloaden via de website.