educatie

Activerend opleiden

Lia Bijkerk en Wilma van der Heide (2012)

Didactiek voor resultaatgericht beroepsonderwijs. Het boek Activerend opleiden geeft (startende) docenten de kennis, tools en technieken die zij nodig hebben om studenten binnen het beroepsonderwijs effectief te begeleiden in het leerproces. Het uitgangspunt van Activerend opleiden is het verhogen van de kwaliteit en daarmee het rendement van onderwijs door docenten te inspireren.

De didactische visie op hoe goede leerresultaten behaald kunnen worden berust op zeven pijlers: werken vanuit een fundament, gebruik maken van breinprincipes, aansluiten bij leerstijlen, variatie in werkvormen, motiveren en stimuleren, benutten van verschillen en toetsen van resultaten.

De competenties waaraan gewerkt wordt, zijn: ontwikkelen, lesgeven, begeleiden, toetsen en professionaliseren.

Reactie van Frida Meints, Docent SONedutraining
“Ik heb vandaag cursus gegeven en heb deze bestaande cursus nog eens onder de loep genomen met de blik van activerend opleiden. Meerdere soorten toepassingsopdrachten gemaakt en begonnen met verschillende soorten startvragen. Het liep als een tierelier! Geweldig! Cursisten zeiden: ik weet niet wat er anders is als anders, maar het was zo’n geweldige inspirerende en super leerzame dag.

Download hoofdstuk 2 ‘Brein en leren’ voor een impressie.

Klik voor meer informatie en om te bestellen.

In het boek wordt een lesplan beschreven dat je hieronder kunt downloaden.
Download lesplan